Skriveråd
Det er viktig at vi skriver enkle og tydelige tekster, ikke minst når vi utarbeider mikrotekster i digitale løsninger. Gode knappetekster, feilmeldinger og hjelpetekster er avgjørende for at kundene får gjort det de kommer for å gjøre.
Råd til deg som skal skrive mikrotekster
Gode mikrotekster skal:
- Motivere for en handling
- Veilede underveis
- Gi en bekreftelse etter at en handling er utført
- Uttrykke empati og møte folk der de er
- Følge kravene til universell utforming
Skriv passe langt
- Skriv så kortfattet og enkelt du kan, men langt nok til at kunden forstår teksten
- Vær forsiktig med bruk av forkortelser, og vær sikker på at du skriver dem riktig
- Del lengre tekster inn i avsnitt med beskrivende mellomtitler
- Bruk lister og tabeller for å skape oversikt
Skriv direkte til leseren
Vi skal alltid skrive i en hyggelig tone og med varme i stemmen.
- Vi bruker personlig pronomen som du/dere, vi/oss. Vi bruker etterstilt eiendomspronomen, fordi da fremstår vi som imøtekommende
- Husk å være høflig når du skriver, vi vet aldri hvilken situasjon leseren er i
Skriv tett opp mot dagligtalen
Vi skal alltid skrive i en hyggelig tone og med varme i stemmen.
- Dagligtale vil si at du bruker vanlige ord som folk flest forstår. Da fremstår du som vennlig og imøtekommende.
- Vi skriver aktive setninger, da blir det tydelig hvem som gjør/skal gjøre noe, og tonen blir varm
Tenk på universell utforming og ikke bruk humor
Det å bruke humor i mikrotekster, eller tekster generelt, kan slå feil ut. Humor varierer veldig med folks bakgrunn, alder osv. Morsomheter kan med andre ord misforstås, og de kan i gitte situasjoner være upassende. Synd, men sant.
Husk universell utforming. Det oppnår du ved å skrive korte, presise setninger som alle kan forstå, også de som ikke har norsk som førstespråk. Det betyr at ordtak/språklige uttrykk, ikke hører hjemme i tekstene våre.
Husk å legge inn alt-tekst
Alle bilder og ikoner som har visuell informasjon, skal ha inneholde en kort beskrivelse.
Alt-tekstene må utformes på samme måte som de øvrige tekstene, korte og presise. Hvis du ikke legger inn alt-tekst, leser skjermleseren bare «knapp», «bilde» osv. når den kommer til element.
Ha respekt for kunden
Ingen liker å føle seg dumme, og det kan lett skje hvis leseren ikke forstår en tekst, eller ikke forstår hva hen skal gjøre. I en digital kjøpsprosess er det lett å avbryte et potensielt kjøp og heller går til en konkurrent, hvis man ikke forstår hva man skal gjøre.
Les alltid korrektur
Les korrektur, gjerne en ekstra gang dagen etter at du skrev teksten. Be en kollega om å lese teksten for å sjekke flyten og for å rette eventuelle skrivefeil.
Interessert i å lese mer?
- Hele språkprofilen vår ligger på Sveip (intranettet vårt).
- Klarspråk
- Språkrådet