Hopp til innhold

Universell utforming

Gjør løsninger bedre for alle brukere. Det er ikke én fagdisiplin som er ansvarlig for universell utforming, men noe alle må bidra til.

Introduksjon

Som forsikringsselskap, med over 3 millioner kunder, vet vi at mange av har en eller annen form for funksjonsnedsettelse. Derfor må vi sørge for at tjenestene, tekstene og designløsningene våre er utformet slik at de kan brukes og forstås av alle. Det kalles universell utforming, og er ikke lenger noe vi kan velge å ta stilling til, det er lovpålagt gjennom likestillings- og diskrimineringsloven.

Universell utforming, bra for alle

Universell utforming er bra for alle. Noen har permanent eller midlertidig funksjonsnedsettelse som gjør at de har spesielle behov, og når vi legger til rette for disse, hjelper vi også andre.

For eksempel kan en person med nedsatt syn ha behov for høyere kontrast, men høy kontrast kan også ha en verdi for en som har tatt en øyeoperasjon, eller en person som leser på mobiltelefonen i sterkt sollys.

Et annet eksempel, handler om tekst. Vi vet at mange synes det er vanskelig å forstå forsikring, blant annet fordi bransjen bruker mange vanskelige ord og uttrykk. Klarspråklige tekster gjør derfor forsikring mer forståelig for alle, ikke bare for dem som har en funksjonsnedsettelse som for eksempel dysleksi.