Hopp til innhold

Radio­Button

Når vi vil at brukeren skal velge ett alternativ blant to til fire mulige.

Introduksjon

Tekstene i radioknapper må være lette å forstå. Det betyr ofte at de bør være korte. Tydelige og enkle beskrivelser gjør at skjemaet blir mulig å forstå for personer med varierte språkevner og mental kapasitet.

Unngå å bruke

  • Begreper fra forsikringsbransjen, som "malus"
  • Interne produktnavn og -koder, som "M05"
  • Humoristiske tekster, som "Absolutt!" eller "Ikke søren!"

Bruk heller

  • Beskrivelser som er enklere å forstå, som "negativ bonus"
  • Hele produktnavn, som "Bilforsikring" eller "Reiseforsikring"
  • Nøytrale tekster, som "Ja" og "Nei"

Overskrift

Riktig

Bruk konsise overskrifter og valg

Feil

Ikke ha hjelpetekst i overskriften

Valg

Riktig

Bruk tydelig og konsist språk

Feil

Ikke ha for lange valg

Hjelpetekst

Riktig

Forklar der det kan være spørsmål om valgene, eller hvorfor vi ber om noe

Feil

Ikke gjenta samme informasjon som overskrift og valg

Feilmelding

Riktig

Fortell brukerene hvordan de kan rette opp feilen

Feil

Unngå generiske feilmeldinger